Tuesday, August 26, 2008

8 ugers barsel

Hvor dybt mon det ligger i offentlig ansatte danskeres bevidsthed at vi har brug for 8 ugers barsel. Der er nu 8 uger til terminsdatoen og mine plukkeveer er ved at værre ret forstyrrende og jeg drømmer om danske forhold, selvom jeg kun arbejder 2 dage om ugen. Canadiere har ingen barsel før fødslen (det har jeg vist fortalt før), eller det vil sige, det kan de godt tage, men så bliver den tid taget fra deres barsel med barnet. Dette betyder reelt at de ikke tager barsel og kun stopper hvis det er nødvendigt og lægen sygemelder dem. Der er jo heller ikke jordemødre i det offentlige system herovre, lægerne tager sig af fødslerne. Der er få private jordemødre, der som oftest bliver hyret til hjemmefødsler og kun for nyligt har fået adgang til hospitalerne. Noget der istedet er meget udbredt herovre er de såkaldte Dualas (udtales duulas), der er en slags støtte-pædagog eller coach før og under fødslen. De er uddannet så de ved alt muligt om fødsler og babyer men ikke i at tage imod babyer. Sådan en har vi hyret og selvom jeg har været i tvivl, er jeg nu sikker på at det er en god idé. De står til rådighed det meste af tiden og virker til at have utrolig meget tid - i modsætning til lægerne..... Var ikke helt på toppen efter vores såkaldte ferie og ville gerne lige forsikres om at min strategi var ok - lægen havde ikke tid og overskud, men det havde Doulaen. Så nu er hun inde i varmen hos de skeptiske danskere.....

1 comment:

Louise said...

Hej B & F.

Synes, det lyder som en rigtig fornuftig ide med en doula. Min veninde Lykke fødte med en doula i februar, og både hun og manden har været rigtig glade for det og bestemt ikke fortrudt. Der kommer faktisk en artikel om det i næste nummer af Vores Børn. Kan sende, hvis det har interesse...

Knus Louise